مرز زمینی بازرگان

مرز زمینی بازرگان(مرز ایران-ترکیه)

تاریحچه و محل مرز بازرگان

بازرگان یکی از سه مرز زمینی ایران و ترکیه، در فاصله یک کیلومتری شهر بازرگان ( پانزده کیلومتری شمال شهر ماکو) در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این گمرک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده‌است .نام این گذرگاه از طرف کشور ترکیه مرز گوربولاغ می‌باشد.بازرگان به‌عنوان نقطه خروجی مرز ایران و ترکیه در دامنه کوه آرارات واقع شده‌است.بزرگ ترین گمرگ زمینی این کشور به شمار می رود.

ساعت کاری مرز بازرگان

این مرز 24 ساعته باز دایر می‌باشد .

معرفی بیشتر مرز بازرگان ایران ترکیه

 این مرز دارای دو ورودی جداگانه تریلر و اتوبوس و سواری می‌باشد و ظرفیت عبور روزانه ۷۰۰ تریلر را دارد. ولی به دلیل مشکل پارک و همچنین مشکلات گمرکی و طولانی بودن پروسه ترخیص تعداد تریلر عبوری روزانه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ تریلر در حال تغییر است که این موضوع باعث ایجاد صف‌هایی به طول ۲۰ کیلومتر در دو باند در دو طرف مرز می‌شود.

این پایانه مرزی از پرترددترین مرزهای ایران و ترکیه است. در روزهای شنبه و چهارشنبه پرواز مستقیم از تهران به ماکو و بالعکس انجام می‌شود.

معمولاً مسافرانی که قصد سفر زمینی به ترکیه  رادارند از این مرز شبانه‌روزی برای تردد استفاده می‌کنند. باید دقت کنید اگر با خودروی سواری یا اتوبوس قصد عبور از مرز بازرگان داشته باشید، تقریباً چیزی بین ۲ تا ۳ ساعت در صف بازرسی قرار خواهید گرفت، اما به‌صورت پیاده در عرض نیم ساعت از پایانه مرزی بازرگان عبور کرده و وارد خاک ترکیه خواهید شد.

از نکات جالب برای عبور خودروهای سواری از مرز بازرگان دریافت مازاد پول بنزین موجود در باک ماشینتان به قیمت بنزین ترکیه می‌باشد. یعنی مثلاً اگر ماشین شما دارای ۶۰ لیتر بنزین باشد، آن مقدار بنزین در نرخ بنزین ترکیه ضرب و مازاد آن را در همان‌جا باید باکارت بانکی پرداخت کنید

قوانین عبور از مرز :

مدارک موردنیاز برای عبور از مرز بازرگان به ترکیه، داشتن گذرنامه با حداقل ۷ ماه اعتبار، عدم ممنوع‌الخروجی و پرداخت عوارض می‌باشد. دقت کنید همراه داشتن لوازم غیرمجاز برای شما در این مکان دردسرهای بدی به وجود خواهند آورد. اگر پیاده قصد عبور رادارید بعد از مرز، تاکسی و ون برای سفر به شهرهای نزدیک ازجمله وان که در۲۱۲ کیلومتری مرز بازرگان واقع‌شده ، حضور دارند.

عوارض خروج از مرز 

عوارض خروج از کشور هر سال از طریق وزارت اقتصاد و طبق قانون بودجه اعلام می‌شود. این عوارض نرخی بین 400 تا 800 هزار تومان دارد. نرخ عوارض خروج از کشور برای مسافرین عادی جهت خروج از مبادی مرزی زمینی و هوایی برای بار اول 400 هزار تومان است. این نرخ برای بار دوم 600 هزار تومان و برای بار سوم 800 هزار تومان می‌باشد. این مبلغ برای دفعات بعدی طی همان سال 800 هزار تومان ادامه خواهد داشت.با ورود به سال جدید این نرخ دوباره برای بار اول 400 هزارتومان پرداخت خواهد بود و همان روند پلکانی را طی خواهد نمود. این عوارض برای مسافران عادی، زائران حج تمتع و عمره، زائران عتبات و عالیات، مسافران مرزنشین و همینطور تیم‌های ورزشکاری ملی، تا حدودی متفاوت است.

ارتباط با مرز زمینی بازرگان

لینگ سایت گمرگ بازرگان:کلیک کنید

تلفکس: 34372912 و 34372922 (044)

مرز زمینی بازرگان
بازرگان مرز ایران- ترکیه:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *