استانبول (به ترکی استانبولی : Istanbul) نام پیشین : قسطنطنیه

استانبول دومین کلان شهر بزرگ اروپا و خاورمیانه پس از قاهره می باشد.

این کلان شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال 2010 انتخاب شد. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان در 2010 به شمار می رود.

استانبول به عنوان شهری توریستی که جنبه های اقتصادی بالایی از دیگر شهرهای ترکیه دارد ، نام برده می شود ؛ همچنین این که در سال 2018 به عنوان پرجمعیت ترین شهر در ترکیه شناخته شده است.

” آمار تقریبی جمعیت آن به 15،067،724 می رسد. مساحت استانبول 1539 متر مکعب می باشد.”

استانبول به دلیل زیبایی های بی نظیر و مکان های تفریحی زیادی که دارد به عنوان یکی از شهرهای توریستی و دیدنی جهان شهرت یافته و سالانه گردشگران تور استانبول بی شماری از سرتاسر دنیا برای دیدن این شهر به ترکیه می آیند.

1_تاریخ استانبول به چه زمانی برمی گردد؟

جاذبه های شهر استانبول :

1.مسجد ایاصوفیا ، یکی از معروف ترین مکان های دیدنی استانبول

مسجد ایاصوفیا در شهر استانبول

مسجد «ایاصوفیا» اولین جایی است که در سفر به استانبول باید دیدن کرد. این مسجد در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و به مدت هزار سال کلیسای امپراتوری روم شرقی بوده ، اما در قرن پانزدهم توسط معمار عثمانی «سینان» به مسجدی باشکوه در میان جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است.

2.مسجد سلطان احمد ؛ مسجد آبی و باشکوه یکی از مکان های دیدنی استانبول

 

مسجد سلطان احمد در شهر استانبول؛ مسجد آبی و باشکوه از مکان های دیدنی استانبول

مسجد سلطان احمد را باید یک بنای باشکوه در میان جاهای دیدنی استانبول به شمار آورد. این مسجد به علت تزیین با کاشی های آبی رنگ به مسجد آبی هم مشهور است. مسجد آبی با قدمتی 400 ساله ، یکی دیگر از بناهای باشکوه استانبول است که نزدیک ایاصوفیا قرار دارد.

3. آب انبار تاریخی باسیلیکا ، قصری وارونه

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا ، قصری وارونه

بعد از دیدن ایاصوفیا و مسجد آبی به آب انبار تاریخی باسیلیکا ، یکی از جاذبه های گردشگری استانبول بروید. این آب انبار نزدیک این دو مسجد است و در زمان امپراتوری بیزانس ، زمانی که به استانبول قسطنطنیه می گفتند ساخته شده. حدود 300 ستون با سرستون های طرح دار در این آب انبار وجود دارد که شکوه آن ها باعث شده به آن قصر وارونه هم بگویند و از آن به عنوان زیباترین مکان های دیدنی استانبول یاد می شود.

4.روملی حصار

روملی حصار

روملی حصار از دیگر قلعه های معروف استانبول است که در تنگه ی بسفر و در ساحل روملی قرار دارد، تنگه ی بسفر شهر استانبول را به دو نیمه ی آسیایی و اروپایی تقسیم می کند و مسیر اتصال دریای سیاه به دریای مرمره هم هست.

5.برج دختر

برج دختر
برج دختر  (kiz kulesi) یکی از جذاب ترین بناهای استانبول است ؛ که مربوط به قرن چهارم در یکی از جزیره های کوچک بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است. بهترین زمان برای دیدن از برج دختر زمان غروب افتاد است که دیدن برج دختر یکی از باید های تور استانبول است.

6.برج گالاتا

 

برج گالاتا
برج گالاتا به عنوان یک سمبل برای استانبول به حساب می آید ؛ با بالا رفتن از این بنای زیبا می توانید به تماشای شهر استانبول و جزیره زیبای پاریم آدا بپردازید.بهترین زمان برای دیدن این منظره زیبا حوالی غروب خورشید است. برج گالاتا دارای رستورانی است که می توانید از غذاهای آن لذت ببرید.«نام برج گالاتا تداعی کننده نام تیم فوتبال معروف ترکیه گالاتاسرای است.»و نیز برج گالاتا تا سال 1749به عنوان بلند ترین ساختمان استانبول به شمار می رفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *