پل قطور مرز زمینی رازی

مرز زمینی رازی (مرز ایران-ترکیه)

مرز زمینی رازی در 5 کیلومتری شهر قطور (واقع در 75 کیلومتری شهرستان خوی) در سرحد ایران و ترکیه قرار دارد. این مرز پایانه مهم اقتصادی ، تجاری کشور و منطقه ای می باشد. پایانه جدید مرز رازی یکی ازبزرگترین پایانه های مرزی کشور است. این پایانه در سه طبقه احداث گردیده و آماده بهره برداری می باشد. طبقه اول مخصوص ورود و خروج مسافرین، طبقه دوم مخصوص ترانزیت و طبقه سوم به بخش اداری اختصاص یافته است.

مرز رازی

ارتباط با مرز رازی

آدرس: استان آذربایجان غربی – خوی – قطور – مرز رازی

شماره تماس مرز رازی : 04436537316

ایستگاه راه آهن مرز رازی

راه آهن مرز رازی یکی از نواحی چهارده‌گانهٔ راه‌آهن ایران است و تنها مرز ایران-ترکیه که دارای راه ریلی است. ایستگاه رازی خوی (پل قطور ) بزرگترین پل راه‌آهن خاورمیانه می‌باشد. این ایستگاه درمسیر راه‌آهن ایران و ترکیه و درنزدیکی خوی ساخته شده‌است. شرکت راه‌آهن ایران در راستای توسعه حمل و نقل ریلی، قطار تهران-آنکارا را با همکاری راه‌آهن ترکیه در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی کرد.

برنامه حرکت قطار ایران – ترکیه 

این قطار روز چهارشنبه ساعت ۲۲:۱۵ تهران را به مقصد آنکارا ترک کرده و پس از عبور از ایستگاه زنجان، تبریز، سلماس وارد ایستگاه مرزی رازی خوی در ساعت ۱۴:۴۵ می‌شود. در ایستگاه رازی تشریفات گمرکی و کنترل گذرنامه‌ها انجام می‌شود. سپس قطار در ادامه مسیر پس از طی ۳ کیلومتر در ساعت ۱۷:۴۰، در ایستگاه مرزی کاپیکوی در ترکیه برای بررسی گذرنامه‌ها و گمرک توسط مأموران این کشور متوقف می‌شود. قطار پس از طی ۱۰۷ کیلومتر وارد ایستگاه وان می‌شود . در اسکله وان مسافران سوار کشتی دو طبقه (فری بوت) می‌شوند. پس از ۵ ساعت مسافرت با کشتی بر روی دریاچه وان به ایستگاه تات وان می‌رسند. پس از طی ۱۳۳۰ کیلومتر سفر خود را با قطار ترکیه تا آنکارا ادامه می‌دهند و در ساعت ۱۰ شنبه به آنکارا می‌رسند.

شرایط تردد از مرز رازی(طرف ایران)- کاپی کوی (طرف ترکیه)

مسافرین با شرایط زیر می توانند وارد خاک کشور ایران شوند:

  • دیپلمات ها و بستگان درجه یک آن ها.
  • آن تعداد از اتباع کشور ترکیه که دارای برگ اقامت درجمهوری اسلامی ایران هستند.
  • اتباع کشور ترکیه که با اتباع کشور ایران ازدواج نموده اند.
  • اتباع ایرانی که خواستار عزیمت از ترکیه به ایران هستند.
  • اتباع ترکیه ای و ایرانی که در چارچوب گسترش روابط اقتصادی و تجاری فی مابین ایران و ترکیه فعالیت داشته و قصد ثبت و اظهار فعالیت های تجاری خود در کشور ترکیه را دارند.
  • افرادی که دارای ویزای اقامت (اعم از ویزای کار، قصد ثبت نام درمراکز آموزشی ترکیه، شرکت در آزمون های لیسانس و فوق لیسانس را داشته به همراه همسر و فرزندان خود)
  •  افراد خارجی که همسران آن ها تبعه کشور ترکیه بوده و فاقد برگ اقامت در ترکیه می باشند. به شرط ارائه سند ازدواج با کارت خانواده و یا سایر اسناد ثبتی معتبر.
  •  اتباع کشور ترکیه که گواهی ازدواجشان در دفتر و نمایندگی‌های خارج از این کشور ثبت شده است.
  •  کودکان خارجی که تولدشان در دفاتر و نمایندگی کشور ترکیه تأیید و ثبت شده باشد.
  • افرادی خارجی به همراه نزدیکان خود که مشمول نامه A  صادره از وزارت بهداشت ترکیه بوده و قصد سفر به کشور ترکیه برای معالجه (گردشگر سلامت) دارند.

عوارض خروج از مرز 

عوارض خروج از کشور هر سال از طریق وزارت اقتصاد و طبق قانون بودجه اعلام می‌شود. این عوارض نرخی بین 400 تا 800 هزار تومان دارد. نرخ عوارض خروج از کشور برای مسافرین عادی جهت خروج از مبادی مرزی زمینی و هوایی برای بار اول 400 هزار تومان است. این نرخ برای بار دوم 600 هزار تومان و برای بار سوم 800 هزار تومان می‌باشد. این مبلغ برای دفعات بعدی طی همان سال 800 هزار تومان ادامه خواهد داشت.با ورود به سال جدید این نرخ دوباره برای بار اول 400 هزارتومان پرداخت خواهد بود و همان روند پلکانی را طی خواهد نمود. این عوارض برای مسافران عادی، زائران حج تمتع و عمره، زائران عتبات و عالیات، مسافران مرزنشین و همینطور تیم‌های ورزشکاری ملی، تا حدودی متفاوت است.

ساعت کاری مرز رازی:

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایدبدانید این است که اجازه گذر از این مرز فقط در ساعات 9 تا 5 بعدظهرامکان پذیر است.  این ساعت در نیمه دوم سال از 9:30 صبح تا 16:30 عصر تغییر پیدا می کند.اگر در ساعاتی به غیر از ساعات ذکر شده به مرز ایران و ترکیه برسید باید تا ساعات اعلام شده منتظر بمانید.

مسافت شهر ارومیه تا وان ترکیه از طریق مرز رازی:

از شهر ارومیه تا مرز رازی بطور متوسط 3 ساعت و از مرز رازی تا شهر وان 1 ساعت مسافت خواهد داشت. این مرز در ایام عادی از ساعت 9 صبح تا 5 بعداظهر باز است . برای مسافرین با پرواز برگشت به ایران جهت خروج از مبادی این مرز مناسب نمی باشد.

ترافیک مرز رازی در ایام پیک مثل عید نوروز ، سال نو میلادی ، ایام تابستان و  …. خیلی شلوغ بوده و مسافرین معمولا بین 2 تا 4 ساعت از گیت مرز رازی معطلی خواهند داشت. کما اینکه در ایام غیر پیک و عادی این مدت زمان تقریبا 1 ساعت زمان می برد.

24 ساعته شدن مرز رازی خوی، فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی و تجاری

مرز رازی خوی واقع در آذربایجان غربی بعنوان نزدیکترین و امن ترین مسیر ارتباطی زمینی و ریلی ایران با کشور ترکیه و اروپا محسوب می شود. به همین خاطر موردتوجه گردشگران و مسافرین داخلی و خارجی برای تردد از این مرز زمینی و ریلی واقع شده است. ۲۴ ساعته نبودن مرز موجب بروز مشکلات زیادی برای مسافرین و بازرگانان وفعالان فرهنگی وتجاری شده است. بعد از ساعت ۳ مرز کاپی کوی بسته می شود و به همین خاطر مسافران باید یک شب را در وان و یا بر عکس در خوی اقامت داشته باشند و این موجب اتلاف وقت شان می شود.

مسافرین پروازی که از طریق مرز رازی به سمت فرودگاه وان حرکت میکنند

مسافرین پروازی که بلیط برگشت هواپیما از آنتالیا و استانبول و ازمیر ترکیه بصورت مستقیم و یا اتصالی به شهر وان ترکیه تهیه نموده اند ،مشکلی بزرگ جهت ورود به ایران از طریق مرز خوی خواهند داشت.زیرا این مرز شبانه روزی باز نمی باشد.با ۲۴ ساعته شدن مرز رازی تبادلات تجاری و اقتصادی و ترددمسافر بصورت فزاینده ای افزایش پیدا خواهد کرد.این مرز درمقایسه با سایر مرزها ۳۰۰ کیلومتر مسیر را کوتاهتر می کند و فرصتی طلایی برای گردشگران، مسافران و تجار داخلی و خارجی میباشد. لیکن به امید شبانه روزی شدن این پایانه مهم گردشگری و تجاری همانند مرز سرو آذربایجان غربی …

مرز رازی
شمای پایانه مرز زمینی رازی

طرح پایانه جدید مرز رازی استان آذربایجان غربی

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *